11-10-2021

“We willen dit dossier nog voor de verkiezingen afsluiten. Er wordt al 25 jaar over deze kwestie gesproken. De inwoners hebben recht op duidelijkheid. Bovendien willen we de veiligheid daar optimaliseren. Het wordt tijd om er een klap op te geven”, zegt verkeerswethouder Ed Goossens.

Afgelopen week werd in dorpshuis De Biskamp een inloopavond gehouden waar drie varianten werden gepresenteerd. Tot zaterdag konden de inwoners hun voorkeur voor een van de opties doorgeven. In de eerste variant komt er een rotonde bij de Korfgraaf en de N830. De kruising met de Irenestraat wordt afgesloten voor auto’s en kan alleen nog worden gebruikt voor fietsers en voetgangers. De oversteek bij de Oudenhof wordt afgesloten, met uitzondering van landbouwverkeer. Deze variant – kosten 2,4 miljoen euro – geldt als veilig en is verzekerd van de goedkeuring en de financiële medewerking van de provincie. Nadeel is dat verkeer vanuit het dorp richting Haaften en Waardenburg om moet rijden via de rotonde. De tweede variant is bijna gelijk aan de eerste optie, alleen blijft de oversteek bij de Oudenhof open. Deze optie kost 2,2 miljoen euro.

Pluspunt is dat er minder hoeft te worden omgereden. Nadeel is dat de route naar Haaften minder veilig is en de medewerking én de financiële bijdrage van de provincie onzeker is. Bovendien is dit een relatief kostbare oplossing, omdat slechts de helft van het dorp gebruik maakt van de rotonde. In de derde variant komt er geen rotonde en wordt alleen de kruising met de Irenestraat aangepast. Dat is met 900.000 euro de goedkoopste, maar ook de minst veilige variant. De haalbaarheid is klein, omdat de verkeerssituatie niet veel beter wordt en de financiële bijdrage van de provincie onzeker is. De meningen waren verdeeld vorige week in de Biskamp. Marian van de Water uit de Irenestraat laat zich uitgebreid voorlichten door de ambtenaren. “Het is al jaren een probleem. Door het zware verkeer voelen we trillingen en er gebeuren regelmatig ongelukken op de Graaf Reinaldweg.” Toch heeft ze op haar ‘stembriefje’ variant drie ingevuld: geen rotonde. “Bespottelijk hoe duur dat is. Het liefst houd ik de Irenestraat open, maar ik ben er nog niet helemaal uit.”

Geweldig

De familie Van der Leur uit de Irenestraat kiest voor optie een. “Ik heb mijn briefje al ingeleverd. Variant een is geweldig. Zo gaat de snelheid eruit en verbetert de situatie in de Irenestraat. En dat stukje omrijden, vinden we geen probleem. Er komt nu veel zwaar verkeer in de straat dat veel te hard rijdt. We krijgen daardoor scheuren in ons pand. Ik ben pas zo’n betonmixer achterna gegaan, in mijn nachtjapon. ‘Sorry’, zei de chauffeur, maar dat helpt niet. Ze moeten beter opletten.” De familie betreurt het dat het dorp maar moeilijk op één lijn kan komen. “In Herwijnen gebeurt dat wel. Hier zijn veel mensen druk met andere dingen en is het ieder voor zich.” De familie Pippel uit de Korfgraaf heeft een eigen variant. “Onze voorkeur zit er niet bij. Wij vinden een rotonde bij de Oudenhof de beste oplossing. Dan is meteen Het Veld ontsloten. We hebben onze voorkeur mondeling doorgegeven. Al zal het wel niks opleveren. Uiteindelijk draait alles om geld en bepaalt de provincie wat er gebeurt.” De uitslag van de ‘stemming’ wordt in de loop van deze week bekend, vertelt wethouder Goossens. “We hebben veel positieve reacties gekregen. De mensen zijn blij dat we voortvarend doorgaan en het dossier niet onder in de kast belandt. Eerst bepaalt de raad haar voorkeur, daarna volgt overleg met de provincie. Die hebben we wel nodig.” Als de gemeente kiest voor een variant waar de provincie niet aan meebetaalt, moet de gemeente de kosten alleen ophoesten. Daarvoor is ongeveer 1,2 miljoen gereserveerd. Als het besluit is genomen, duurt het nog een paar jaar voor de maatregelen zijn uitgevoerd. “Maar dan is er geld voor uitgetrokken en weten de inwoners dat het doorgaat”, zegt Goossens die ook nog een nieuwtje heeft. “Een plaatselijke ondernemer heeft spontaan aangeboden financieel bij te dragen aan een goede oplossing. Een prachtig gebaar.”

 

Bron: Het Kontakt